27 juni 2011

Barnsrättigheter.com

 
Johanna Wester är 27 år, bor på Södermalm i Stockholm och driver nättidningen www.barnsrättigheter.com.

"Ihop med en grupp väninnor skriver jag nätartiklar utifrån ett barnperspektiv sedan ett par år tillbaka. Nättidningen är som en kurir för nyheter som direkt berör, eller kan kopplas till, ungas rätt. Vi sätter ett barnperspektiv på allt vi skriver om och drar paralleller till Barnkonventionen i det arbetet."

Vad har du för bakgrund?
"Jag är utbildad barnrättsinformatör för UNICEF och arbetar på en organisation mot barnsexhandel. Jag föreläser om Barnkonventionen och leder en ungdomsgrupp. Tidigare har jag jobbat på en webbyrå i tre år; det var där jag skolades i, och började roas av, att driva textprojekt på nätet."

Hur kan man engagera sig inom barns rättigheter?
"Man kan engagera sig inom barns rättigheter på många roliga sätt. Man kan ta den politiska vägen och engagera sig för långverkande förändringar i hur samhället och juridiken fungerar. Man kan också gå med i en organisations volontärkår eller göra sin röst hörd via media. Egentligen är möjligheterna oändliga - man kan ju göra allt från att sända sin egen radio om de frågor som berör en, till att göra utställningar.

Det finns gott om läsning om ungas rättigheter, även om det ibland kan kännas som att utbudet på just nätet fortfarande är skralt. Barnombudsmannen, Fredrik Malmberg, har en bra blogg på BO:s hemsida, men där skriver han huvudsakligen om just deras arbete, eftersom att de är en statlig myndighet. Detsamma gäller egentligen även NGO:s, men nästan alla av de stora har mycket läsvärt online. De aktörer vi tar mest fakta och siffror från är UNICEF, ILO, högskolor, Polisen och Rädda Barnen.
Jag kan också rekommendera ECPAT Sverige:s faktabok ”Barnsexhandel”, Majgull Axelssons ”Rosario är död” och Maja Frankels ”Vår förbannade rätt”. För de yngsta finns ”Hurrraa!! Alla barns rätt” av Pernilla Stalfelt."

Vad är det som driver dig till att blogga om just barns rättigheter?
Jag tycker att det är kul med ungdomar, rättigheter, internet och att skriva. Det svåra skulle vara att låta bli.

Läs nättidningen Barnsrättigheter.com här.
Johanna nås på johanna.wester@barnsrattigheter.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar